Praktisch inzicht krijgen in SAFe DevOps processen
Sinds kort ben ik meer betrokken bij DevOps-gerelateerde taken binnen mijn team en dat heeft me aan het denken gezet. We werken volgens SAFe, maar toch voelt het alsof DevOps voor iedereen iets anders betekent. De ene collega heeft het over automatisering, terwijl een ander vooral focust op samenwerking en cultuur. Daardoor merk ik dat het lastig is om alles in één geheel te zien. Vooral de Continuous Delivery Pipeline blijft voor mij wat abstract. Ik probeer te begrijpen hoe ideeën uiteindelijk echt soepel richting release gaan. In de praktijk lijkt er veel kennis te zijn, maar weinig overzicht. Dat zorgt soms voor verwarring tijdens overlegmomenten. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen dit beter zijn gaan begrijpen. Misschien heeft iemand tips over hoe je hier meer structuur in krijgt.

Herkenbaar verhaal, want ik heb iets soortgelijks meegemaakt binnen mijn eigen organisatie. Wat mij hielp, was me verdiepen in hoe SAFe DevOps als geheel wordt uitgelegd, zonder losse stukken. Ik zocht vooral naar een duidelijk beeld van de volledige flow van idee tot release. Daarbij vond ik het prettig dat er aandacht was voor cultuur, automatisering en meten binnen één kader. Tijdens die zoektocht kwam ik uit bij geweldige DevOps-training, waar SAFe DevOps stap voor stap wordt behandeld. Vooral de uitleg over de Continuous Delivery Pipeline gaf mij meer overzicht. Het werd duidelijk hoe teams beter kunnen samenwerken binnen SAFe. Dat zorgde ervoor dat gesprekken intern concreter werden. Sindsdien begrijp ik beter waar knelpunten ontstaan. Voor mij bracht dat meer rust in de dagelijkse samenwerking.