top of page

"Ontwaken uit onze illusies"
Een radicaal nieuw inzicht in de aard van de werkelijkheid

"Ontwaken uit onze Illusies" van Romain Goorman is een indrukwekkend en diepgaand boek dat de lezer uitdaagt om kritisch na te denken over de illusies die we allemaal in ons leven koesteren. Met een combinatie van filosofie, psychologie en spiritualiteit neemt Goorman ons mee op een reis van zelfreflectie en bewustwording.

​

Het boek begint met het stellen van de vraag: wat zijn illusies? Illusies kunnen worden gezien als misleidende overtuigingen die we hebben over onszelf, de wereld en anderen. Ze worden vaak gevormd door onze conditionering, cultuur, opvoeding en persoonlijke ervaringen. Goorman betoogt dat het van essentieel belang is om deze illusies te doorbreken om tot een dieper begrip van onszelf en de realiteit te komen.

​

Doorheen het boek presenteert Goorman verschillende concepten en ideeën die ons helpen om bewustzijn en helderheid te verkrijgen. Hij benadrukt het belang van introspectie en het stellen van kritische vragen om onze eigen overtuigingen en percepties te onderzoeken. Hij moedigt de lezer aan om los te breken van de gangbare denkpatronen en dogma's die ons beperken en ons afhouden van een waarachtig leven.

​

Een van de meest krachtige aspecten van het boek is de manier waarop Goorman verschillende spirituele tradities en wijsheidsliteratuur integreert. Hij maakt gebruik van inzichten uit het boeddhisme, het hindoeïsme, de westerse filosofie en moderne psychologie om zijn punten te ondersteunen. Dit maakt het boek toegankelijk voor een breed scala aan lezers, ongeacht hun achtergrond of spirituele overtuigingen.

​

Goorman daagt ons uit om onze angsten en weerstanden onder ogen te zien en ze te gebruiken als katalysatoren voor groei. Hij stelt dat ware bevrijding ligt in het omarmen van het onbekende en het loslaten van onze gehechtheid aan controle en zekerheid. Door het omarmen van onzekerheid en verandering, kunnen we onze ware essentie ontdekken en een dieper gevoel van voldoening en vervulling ervaren.

​

Een ander belangrijk thema in het boek is het idee van verbondenheid. Goorman benadrukt dat we allemaal met elkaar en de wereld verbonden zijn op een dieper niveau. Hij moedigt de lezer aan om compassie en mededogen te cultiveren, zowel naar zichzelf als naar anderen toe. Door de illusie van afgescheidenheid te doorbreken, kunnen we een meer harmonieus en betekenisvol leven leiden.

​

"Ontwaken uit onze Illusies" is prachtig geschreven, met heldere en poëtische taal die de complexe concepten op een toegankelijke manier presenteert. Goorman weet de lezer te betrekken en te inspireren, en biedt praktische oefeningen en meditaties aan om de inzichten in de praktijk te brengen.

​

"Ontwaken uit onze Illusies" is een meeslepend boek dat de lezer uitnodigt om voorbij oppervlakkige overtuigingen en conditioneringen te kijken. Het biedt waardevolle inzichten en praktische begeleiding om een dieper begrip van onszelf en de wereld om ons heen te bereiken. Dit boek is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar persoonlijke groei, zelfontdekking en een dieper gevoel van verbondenheid.

​

Noël Van Herreweghe

bottom of page